pärlan

Idag när jag for (se: cyklade..) till stallet så var jag riktigt nere och ledsen, försökte göra bort det den där halvtimmen på cykeln dit men det gick inge vidare. Vad gör då hästen? Jo, beter sig som världens bästa, mest väluppfostrade ridhäst. Verkligen, ridhäst! Fanns nästan inte ett minne blott av att Ghetto tidigare varit travhäst större delen av sitt liv. Travade på i en taktmässig trav, med lite lösare tyglar och vanligt tränsbett. Helt underbart.
 
Bestämde mig iaf för att verkligen försöka rida bra idag, redan från skritten bestämde jag det. Hon lyssnade hur bra som helst på både start (som vanligt ;) ) och broms. Bestämde mig också för att inte hålla på så onödigt mycket med händerna utan bara göra nåt när jag vill att hon ska sansa, visade sig vara ett klokt beslut.
 
Efter vi hade travat igång lite började jag ställa och böja henne (efter att vi gått förbi en läskig bil som inte brukar stå just där!) och hon sökte sig ner jättebra. Gick och höll på så ett tag och sen provade vi att trava igen. Ställde och böjde lite mindre där men effekten satt kvar från skritten. Hade världens underbaraste känsla större delen av passet, behövde verkligen driva fram henne till den där formen, sån otrolig känsla som jag är osäker på om jag haft så tydligt någon gång på henne.
 
 
Riktigt såhär djup blev hon dock inte, men hon har dock aldrig gått så bra som idag ute i skogen heller. På god väg! Jag kände också att när Ghetto var så cool så kunde jag anstränga mig för att få bort den där hemska sitsen på bilden...
 
Allt hade gått så himla bra i traven och skritten utan bråk så påväg hem bestämde jag mig för att prova galoppera upp för en liten backe. Vände och Ghetto förstod nästan vad som var på gång. Tog två lite snabbare galoppsprång men sedan hade och en jämn och ganska lugn galopp för att vara henne och jag kom alldeles av mig och satt där med tyglarna hängandes. Hon höll dock ändå samma tempo vilket var riktigt kul! Kände verkligen under hela tiden under ridturen att det var jag som red och inte bara satt där. Äntligen.
 
Men ja, Ghetto är verkligen speciell. Lättar alltid upp humöret. Vad hade jag liksom gjort om jag inte farit till henne idag? Gått och deppat hela dan? Går ju inte för sig. Dock är jag sjukt trött men det är väl en annan femma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0